دانشنامه آزاد

توضیح برای هر چه می بینید یا میشنوید

دانشنامه آزاد

توضیح برای هر چه می بینید یا میشنوید

چرا تب می کنید؟

دمای عادی بدن یک انسان سالم ۹۸/۴ درجه فارنهایت یا ۳۷ درجه سانتی گراد است.تب وضعیتی است که دمای بدن از حد معمولی بالاتر میرود.تب یک نشانه بیماری است

انرژی گرمایی تولید شده توسط عکس العمل های شیمییایی که درون بدن اتفاق می افتد به وسیله مغز و پوست کنترل می شود.تا زمانی که هیچ بیماری یا عملکرد نادرستی در بدن وجود نداشته باشد درجه حرارت ۳۷ درجه باقی می ماند.هنگامی که میکروب های یک بیماری خاص به بدن حمله می کنند ماده تب زا درون سلول های بدن تولید می شود.در نتیجه این کار مراکز کنترل دمای بدن تحت تاثیر قرار می گیرند و دمای بدن بالا می رود.این بالا رفتن دمای بدن تب نامیده می شود.علائم اولیه تب : لرز و بی اشتهایی و احساس ضعف است.

تب یک مکانیسم بدن است که در نابود کردن میکروب های بیماری به ما کمک می کند.در هنگام تب بعضی از اندام های بدن سریعتر کار می کنند و بعضی از فرایندهای فیزیوژیلیکی با شتاب بیشتری انجام می شوند.میزان تولید هورمون ها و آنزیم ها و گلبول های سفید به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.این هورمون ها و آنزیم ها و گلبول های سفید به مبارزه با میکروب های بیماری    می پردازند.در هنگام تب تنفس و گردش خون سریعتر انجام میشود. هر دوی این فرایندها به بدن کمک می کنند تا از دست سلول های سمی موجود در بدن رهایی یابد.تب معمولا نشانه یک بیماری عفونی است.

انواع مختلفی از تب وجود دارد:...

ادامه مطلب را بخوانید.


مالاریاـ تیفوئید و غیره. باقی ماندن هر نوع تبی برای مدت طولانی بد است.در هنگام تب قسمت های خارجی بدن گرم می شوند و کمبود آب باعث انقباض مویرگ های خون و دستگاه ادراری می شود.دمای زیاد سبب بی نظمی در کارهای مغز می شود.به هر حال بی اعتنایی به تب یک اشتباه بزرگ است.اگر چه تب یک فعالیت فیزیولوژیکی برای از بین بردن بیماری ها است اما استفاده از کمک های فوری پزشکی برای درمان آن واقعا ضروری است.

   آخرین ویرایش:1390/3/6

منبع:   

.

.کتاب CHILDRENS KONWLEDGE BANK ترجمه دکترفریبرز صادقی شهرستانی و شیرین نیک آیین


لطفا به این مطلب امتیاز دهید:


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد