دانشنامه آزاد

توضیح برای هر چه می بینید یا میشنوید

دانشنامه آزاد

توضیح برای هر چه می بینید یا میشنوید

چرا بعضی از مردم چپ دست هستند؟

بیشتر مردم جهان کارهایشان را به کمک دست راستشان انجام می دهند اما 4 درصد مردم جهان چپ دست هستند.اگر به تاریخ بشر بنگریم می بینیم که بیشتر مردمان بزرگ چپ دست بوده اند.


مجسمه سازان مشهور جهان,لئوناردوداوینچی و میکل آنژ هر دو چپ دست بوده اند.معمولا والدین کودکان چپ دست نگران این عادت آنها هستند و سعی در اصلاح آن دارند. اما روانشناسان عقیده دارند که اگر کودکی چپ دست است نباید عادت او را ترک داد.

سوال این است که چرا بعضی از مردم چپ دست هستند؟اگر با دقت اجزای بدن را مطالعه کنیم

می بینیم که بدن ما کاملا متقارن نیست و مقداری نا هماهنگی بین سمت راست بدن با سمت چپ بدن است.معمولا سمت راست بدن کمی سنگین تر از سمت چپ بدن است.این مطلب درباره نیمکره راست و چپ مغز نیز صادق است و عملکرد این دو نیم کره کمی با هم متفاوت است. معمولا نیمکره چپ تکامل یافته تر از نیمکره راست است و اعصابی که از مغز خارج می شوند از گردن می گذرند و به سمت راست بدن می روند.بیشتر مردم جهان در این طبقه بندی قرار دارند و راست دست هستند.اما در مواردی که نیمکره راست مغز از نیمکره چپ آن تکامل یافته تر است اعصابی که از مغز خارج می شوند از گردن می گذرند و به سمت چپ بدن می روند.این افراد چپ دست هستند.به همین دلیل بعضی از کودکان با دست چپ می نویسند و غذا می خورند.اما چرا تعداد چپ دست ها از راست دست ها بسیار کم است؟دانشمندان تا کنون موفق به جواب دادن به این معما نشده اند.از آنجا که تعداد افراد راست دست خیلی بیشتر از افراد چپ دست است دستگیره های در,قفل ها,پیچ گوشتی ها,ابزار موسیقی همه برای راحتی راست دست ها ساخته شده است,حتی دگمه لباس ها هم در سمت راست لباس قرار دارند.برای همین افراد چپ دست مشکلات زیادی برای انجام کارها دارند.



   آخرین ویرایش:۱۳۹۰/۴/۶

منبع:   

.

.کتاب CHILDRENS KONWLEDGE BANK ترجمه دکترفریبرز صادقی شهرستانی و شیرین نیک آیین


لطفا به این مطلب امتیاز دهید:


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد