دانشنامه آزاد

توضیح برای هر چه می بینید یا میشنوید

دانشنامه آزاد

توضیح برای هر چه می بینید یا میشنوید

لئوناردو داوینچی(1452_1519 م)

لئوناردو داوینچی در سال 1452 میلادی در نزدیکی شهر فلورانس واقع در ایتالیا پا به عرصه گیتی نهاد.پدر او کارمند دولت و مادر او نیز در مهمانخانه ای کار می کرد.وی دوران کودکی را پیش پدر بزرگش و تحصیلات ابتدایی را در مدرسه دهکده سپری کرد و در آن زمان بود که با حل مسایل مشکل ریاضی نشان داد که دارای هوش زیادی است.

پدرش از لحاظ مالی قدرت کافی داشت و او را نزد پیکر تراش معروف آن زمان فرستاد.لئوناردو در هنر نقاشی نیز استعداد فراوانی داشت و با آشکار شدن استعدادش باعث شد که در سن 16 سالگی استاد نقاشی اش (آندره دل وروچیو)او را بسیار تشویق کند.استادش به او فن کار کردن روی سنگ مرمر,چوب و فلز را آموخت و معتقد بود که آشنایی با مکتبهای کلاسیک لاتین ویونان,فلسفه,ریاضیات و کالبد شکافی برای لئوناردو بسیار ضروری است.

لئوناردو در 26 سالگی تحصیلاتش را تمام کرد و به گروه نقاشان پیوست.در آن زمان توانست آلت موسیقی جدیدی به نام عود را اختراع کند و همین امر مورد توجه دوک لودویک سفورزا که بعدها حکمران میلان شد,قرار گرفت.

لئوناردو در عین حال که یک نقاش و مجسمه ساز بزرگی است یک عالم و متفکر و ابداع کننده یک

زیر دریایی جنگی است.در آن زمان مدعیان تاج و تخت ایتالیا برای تصاحب مقام پادشاهی با هم در حالجنگ بودند.لئوناردو نیز از آب گل آلود ماهی گرفت و شروع به ساختن و طراحی ماشین های جنگی کرد و همین کار باعث شد که دوک به پادشاهی رسید.لئوناردو هم سریعا وقت را غنیمت شمرد و ..... ادامه مطلب را بخوانید.

نقشه های جدید شهر سازی را که مطابق با آن طرح شبکه فاضلاب شهر مطلوب می شد,ارائه می داد,اما دوک که فقط به نقاشی علاقه داشت,آن را قبول نکرد.او پس از مدتی به لئوناردو فرمان داد که تابلوی <<آخرین شام>> را که از آثار نفیس و ارزشمند لئوناردو داوینچی بود در خانقاه سانتاماریا به معرض نمایش بگذارد. وی مخترع بزرگی بود. او مسلسل,تانک نظامی,ساعتی که به ساعت داوینچی معروف است,کیلومتر شمار و خیلی چیزهای دیگر را اختراع کرد.

لئوناردو در سال 1500 م در سن 48 سالگی به وطن خود (فلورانس) بازگشت و شش سال از عمرش را در آنجا گذرانید و در همین مدت بود که با شکوه ترین اثر هنری خود را یعنی <<مونالیزا>>یا<<لبخند ژوکوند>> را خلق کرد.(بعضی اعتقاد دارند که این اثر تصویر خود لئوناردو است.)

داوینچی هیچ گاه اسرار مربوط به دستگاه ماشین های جنگی اش را فاش نکرد زیرا اعتقاد داشت که ((طبیعت زشت انسان او را مجبور می کند که از این وسیله ها در راه مقاصد ناپسند و خرابکارانه استفاده کند.))

لئوناردو آثار و نوشته های متقرق بسیاری از خود به جای گذاشته است که همه آنها با رمز یا به صورت معکوس نوشته شده اند خود در رابطه با یادداشت ها می گوید : ((این یادداشت ها مجموعه ای است آشفته از افکار و نظرات من و امیدوارم روزی بتوانم آنها را سر و سامان بدهم  و نظم و ترتیبی در آنها به و جود آورم.))

سرانجام لئوناردو داوینچی در سال 1519 م در گذشت و مدت ها پس از مرگش به تدریج پرده از راز یادداشت هایش برداشته شد و افکارش مورد استفاده نسل های بعدی قرار گرفت.


آخرین ویرایش:1390/4/7

منبع:

زندگی نامه مشهورترین دانشمندان و مخترعان ایران و جهان/اثر بهاره شفیعی/انتشارات پیام عدالت و انتشارات شفیعی


لطفا به این مطلب امتیاز دهید:


نظرات 3 + ارسال نظر
pix2pic سه‌شنبه 2 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 12:48 ب.ظ http://pix2pic.blogsky.com

سلام عزیزم تبادل لینک میکنی؟
(بزرگترین گالری عکس pix2pic)من با این نام لینک کن
منتظرمااا>حتما بهم سربزن خوشحال میشم
من روزانه بیش از 200 عکس و پست تو وبلاگم میزارم
برای پیشرفت بهم نیاز داریم مگه نه؟؟!!!

سحر سه‌شنبه 2 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 12:52 ب.ظ http://iran.forum.st

سلام
اگه دوست داشتی بیا با هم بنویسیم
جای شما توی جمع ما خیلی خالیه.

هانیه پنج‌شنبه 2 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 02:02 ب.ظ

خوب و خلاصه ومفیدبود.ممنون

خواهش میکنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد