دانشنامه آزاد

توضیح برای هر چه می بینید یا میشنوید

دانشنامه آزاد

توضیح برای هر چه می بینید یا میشنوید

راه شیری چیست؟

هنگامی که در شب  به آسمان نگاه می کنیم نواری شیری رنگ که بسیار طولانی و عریض است را می بینیم.این راه شیری یا آکاش گانگا است.با کمک تلسکوپ های قدرتمند,مشاهده شده که راه شیری دارای تعداد بیشماری ستاره,گرد وغبار و گاز است.رنگ شیری آن به خاطر وجود انبوه ستارگان است.منظومه شمسی نیز به این کهکشان تعلق دارد.میلیون ها کهکشان نظیر کهکشان راه شیری در آسمان وجود دارد.

دانشمندان شکل و اندازه و ساختمان راه شیری به کمک تلسکوپ قوی بررسی کرده اند.کهکشان راه شیری مانند عدسی است که مرکز آن بسیار ضخیم و لبه های آن نازک هست.منظومه شمسی در لبه نازک آن قرار گرفته است.هنگامی که به آسمان نگاه می کنیم در حقیقت به مرکز راه شیری نگاه می کنیم.به همین دلیل است که ستاره های موجود در آن به نظر به هم فشرده می آیند.مطالعات مشخص کرده است که راه شیری به صورت مارپیچ است و در حدود 150 تریلیون ستاره دارد.

آیا اندازه راه شیری را می دانید؟... ادامه مطلب را بخوانید.

اندازه آن با کیلومتر  نمی تواند اندازه گیری شود.واحد دیگری برای اندازه گیری مسافت های بسیار طولانی وجود دارد. این واحد سال نوری است  که مسافت طی شده توسط نور در یک سال است.

می دانیم که نور با سرعت 300 هزار کیلومتر در ثانیه حرکت می کند.در یک سال مسافتی برابر 9 میلیون میلیون کیلومتر را طی میکند.این مسافت را یک سال نوری می گویند.قطر راه شیری صد هزار سال نوری است.خورشید در مسافت 30 هزار سال نوری از مرکز راه شیری قرار گرفته است.

خورشید همچنین به دور مرکز راه شیری می چرخد.یک دور کامل آن 225 میلیون سال طول می کشد.

اگر به دقت به راه شیری نگاه کنیم چند قسمت سیاه در آن می بینیم,اینها مناطقی هستند که ستاره کمتر و گرد وغبار بیشتری وجود دارد.


آخرین ویرایش:1390/4/7

منبع:

کتاب CHILDRENS KONWLEDGE BANK ترجمه دکترفریبرز صادقی شهرستانی و شیرین نیک آیین/انتشارات نشر دانشپرور


لطفا به این مطلب امتیاز دهید:


نظرات 2 + ارسال نظر
gomnam شنبه 6 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 09:51 ق.ظ

از مطالب مختر مفیدتون متشکرم

متشکرم

محمد دوشنبه 19 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 12:17 ق.ظ

عالی بود . ممنون .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد