دانشنامه آزاد

توضیح برای هر چه می بینید یا میشنوید

دانشنامه آزاد

توضیح برای هر چه می بینید یا میشنوید

ایزوتوپ چیست؟

همه مواد از ذرات بسیار ریز و غیر قابل رویتی به نام اتم تشکیل شده اند.درمرکز هر اتم هسته ای وجود دارد که الکترون ها در مدارهای مختلف به دور آن در حال چرخش هستند.هر هسته هم از پروتون و نوترون تشکیل شده است.تعداد پروتون های موجود در هسته تمامی اتم های یک عنصر یکسان است.تعداد نوترون های هسته می تواند بدون ایجاد تغیییر شیمیایی در عنصر متفاوت باشد.

به تعداد پروتون ها در اتم «عدد اتمی» می گویند.مجموع تعداد پروتون ها و نوترون های هسته یک اتم(که به آنها نوکلئون یا ذره سازنده هسته نیز گفته می شود)«عدد جرمی»می گویند که از لحاظ عددی بسیار نزدیک به «وزن جرمی» است.الکترون ها خواص شیمیایی یک عنصر را تعیین می کنند.در صورتی که خواص فیزیکی هر عنصر به عدد جرمی آن بستگی دارد.(البته باید این نکته را متذکر شوم که اگر تعداد پروتون افزایش یا کاهش پیدا کند عنصر به عنصری دیگر تبدیل شده و خواص آن چه فیزیکی و چه شیمیایی به کلی عوض می شود و این چیزی است که کیمیاگران به دنبال آن بودند یعنی تبدیل فلزات دیگر به فلز طلا که اکنون در این زمان می توان با هزینه های زیاد این کار را کرد اما باید بدانید که هزینه این کار از خود طلا بیشتر است!)

اتم های یک عنصر را که عدد اتمی یکسان و عدد جرمی متفاوت دارند یعنی در تعداد نوترون ها اختلاف دارند ایزوتوپ های آن عنصر می نامند.برای مثال هیدروژن سه ایزوتوپ دارد :پروتیم ـ دوتریم و تریتیم و پروتیم فقط یک پروتون دارد.دوتریم یا آب سنگین دارای یک پروتون و یک نوترون است و تریتیم یک پروتون و دو نوترون دارد.تریتیم به طور طبیعی یافت نمی شود و آن را به صورت مصنوعی

تهیه می کنند.نمادهای این سه ایزوتوپ به ترتیب از اول به آخر

11H                    21D                                                31T.هستند.


در تصویر زیر گوی سبز نشان گر پروتون, گوی آبی نشانگر نوترون و گوی زرد نشانگر الکترون است.

ایزوتوپ های یک عنصر خواص شیمیایی یکسانی دارند. اما خواص فیزیکی آنها متفاوت است.تقریبا تمام عناصر موجود در طبیعت مخلوطی از چند ایزوتوپند.مانند اکسیژن و ید که هر دو دو ایزوتوپ دارند.اورانیوم نیز دارای ایزوتوپ هایی به نام اورانیوم 235 و اورانیوم 238 است.برخی از عناصر دارای ایزوتوپ هایی هستند که از خود اشعه های نامرئی رادیو اکتیو ساطع می کنند.این ایزوتوپ ها پس از تشعشات رادیو اکتیوی به ایزوتوپ های دیگر تبدیل می شوند.دانشمندان با استفاده از وسیله ای به نام طیف نگار جرمی یا طیف سنج جرمی می توانند ایزوتوپ های یک عنصر را از هم جدا کنند.وسیله دیگری هم به نام شتابگر ذرات وجود دارد که باعث پرتوزایی ایزوتوپ ها می شود.

ایزوتوپ های پرتوزا بسیار مفید هستند.ایزوتوپ هایی مانند کبالت 60 و رادیوم در توقف رشد سلول های سرطانی موثر هستند.دانشمندان طی فرآیندی موسوم به تعیین عمر با پرتوزایی به وسیله ایزوتوپ های پرتوزا عمر گیاهان و جانوران مرده را تعیین می کنند.از ایزوتوپ های ید هم برای درمان بیماری گواتر استفاده می شود.از ایزوتوپ های مصنوعی در بررسی واکنش های شیمیایی نیز استفاده می شود.به شاخه ای از پزشکی که با استفاده از ایزوتوپ های پرتوزا به تشخیص و درمان بیماری ها می پردازند پزشکی هسته ای می گویند.

آخرین ویرایش:1392/9/18


منبع:

کتاب CHILDRENS KONWLEDGE BANK ترجمه دکترفریبرز صادقی شهرستانی و شیرین نیک آیین/انتشارات نشر دانشپرور و کتاب شیمی 2 دوره دبیرستان رشته ریاضی فیزیک و علوم تجربی سال 1387 و سخنان استاد مدقالچی معلم مدارس سلام و علامه طباطبایی تهران.


لطفا به این مطلب امتیاز دهید:


نظرات 41 + ارسال نظر
صنم دوشنبه 6 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 11:00 ب.ظ

عالی و جامع بود.متشکر

خیلى ممنون

سجاد عباسی شنبه 21 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 09:41 ب.ظ http://sajad1371

عالی بود برای تحقیقم استفاده کردم

قابلى نداره

سارا شنبه 19 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 09:51 ق.ظ

مرسی

خواهش مى کنم

۱۱۰ دوشنبه 3 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 06:13 ب.ظ

ممنون از بروز احساسات

Mehdi جمعه 18 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 12:22 ق.ظ

Dorod bar shoma
kheyli etelaate jame ie dadin. mamnoonam
man swed tahsil mikonam va to ketabaye tahsilim matlabe ziyadi az isotop gofte nashodeh bood
baz ham etelaateton mamnoon
Mehdi

Mamnun az lotfe shoma.Az inke tunestam komaki har chand kuchik karde basham kheyli khosh halam

Seventh Heaven دوشنبه 13 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 07:01 ق.ظ http://www.facebook.com/in.the.seventh.heaven


با سلام

همیشه وقتی کسی مطلبی رو خودش بصورت کامل فهمیده باشه می تونه اون مطلب رو بصورتی کاملا قابل فهم و ساده برای دیگران بیان کنه...

مطلب شما بر خلاف بسیاری از مقاله های پیچیده (که فقط خودشون می فهمن چی میگن ) بسیار مفید و قابل فهم بود...

با تشکر فراوان برای زحماتتون

کاری داشتین در خدمتیم

ممنونم...نظر لطف شماست

venoos یکشنبه 9 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 04:18 ب.ظ

سخته اما باید یاد گرفت

abbas سه‌شنبه 11 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 06:16 ب.ظ http://www.a.k.n.love.loxblog.com

khobeh
man rad in matleb bodam
va
dar tahgig khodam be kar bordam
mer30
be veblag ma sari bezanid&nazar yadeton nareh

www.a.k.n.love.loxblog.com

خوشحالم که مفید بوده برای شما

آزیتا پنج‌شنبه 27 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 10:20 ب.ظ

ازخوندنش پشیمون نشدم.

خوشحالم

رها شنبه 29 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 02:05 ب.ظ http://daneshnamehazad.blogfsky.com

عالی بود دست شما درد نکنه مرسیییییییییییییییییییییی

ممنونم

ز گهواره تا گور دانش بجوی دوشنبه 20 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 06:09 ب.ظ

من به تازگی دارم راجع به علم شیمی تحقیق می کنم و دوست داشتم بدونم ایزوتوپ چی هست البته به زبان ساده . مقاله شما من رو در این راه خیلی کمک کرد . ازتون بسیار سپاسگزارم باز هم از این موارد بگذارید

خوشحالم که تونستم کمکتون کرده باشم.
امیدوارم باز هم آن شوق در من ایجاد بشه که بیام و اینجا مطلب بنویسم

مهسا سه‌شنبه 28 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 05:08 ب.ظ

خیلی مچ کرم

ممنونم

سام پنج‌شنبه 12 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 12:54 ق.ظ

ممنون اینا رو یادم رفته بود، دمت گرم رفیق :)

قابلی نداشت

مهین سه‌شنبه 1 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 08:13 ق.ظ

اطلاعات مفیدی بود تشکر.

خواهش میکنم

1111 شنبه 23 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 07:14 ب.ظ

افتضاحه

شرمنده دیگه
به هر حال میتونید اطلاعات بیشتر رو از کتابای شیمی عمومی مثل شیمی عمومی مورتیمر یا سایت های دیگه هم پیدا کنید

موحده شنبه 4 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:21 ق.ظ

ممنون برای تحقیق استفاده کردم.

خوشحالم که تونستم کمکی کرده باشم

Amir دوشنبه 13 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 05:10 ب.ظ

عالی بود.اگه میشه خواص فیزیکی زیادتری بگویید

خواهش میکنم امیر جان!
البته به دلیل انبوه کارهای دانشگاه خیلی وقت بود به بلاگ سر نزده بودم, امیدوارم باز یه انگیزه ای و البته وقت کافی داشته باشم برای نوشتن مطالب بیشتر.
به هر حال میتونی از کتابای شیمی عمومی مثل شیمی عمومی مورتیمر هم اطلاعات بیشتری پیدا کنی

نگار شنبه 25 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 12:29 ب.ظ

اقا جان هیدروژن معمولی نوترون ندارد فقط یک پروتون داردی اصلاح بفرمایید

ممنون خانم جان!اصلاح شد

تشکر بابت این تیزبینی!

پ.ن: دوستان این اشکال کوچیک تایپی که در تصویر بود الان با تذکر دوستمون اصلاح شد :)

افشین دوشنبه 28 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 11:27 ق.ظ http://afshin-fahiminezhad.vcp.ir

با عرض سلام و خسته نباشید
ممنونم از مطالب خوبتون ، با اجازتون مطلب ایزوتروپ را با ذکر منبع ذکر کرده و ذکر وبلاگ شما این مطلب باارزش را با ذکر منابع در وب سایت شیمی و زندگی ثبت شد .

پیروز و سربلند باشید ( در صورت مخالفت شما از استفاده از این مطلب سریعاً از وب سایت پاک خواهد شد )

خواهش میکنم جناب مهندس
اینکار شما برای من بسیار با ارزش هست که به حق دیگران احترام میذارید
نه هیچ مشکلی نیست

فائزه جمعه 20 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 03:37 ب.ظ

خیلی خوب بود واقعا ممنون من داشتم درس میخوندم یه جایی گیر مطلبت خیلی کمکم کرد

خوشحالم که مفید بوده برای شما

هانیه پنج‌شنبه 2 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 01:54 ب.ظ

ممنون-خلاصه ومفیدبود

خواهش میکنم

رها جمعه 18 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 12:36 ب.ظ

عالیییییی بود خیلی ممنون

خواهش می کنم

Pedram جمعه 25 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 06:17 ب.ظ

خیلی جالب بود.

خواهش میکنم

لیدا جمعه 2 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 01:20 ب.ظ http://khandonk.mihanblog.com

ممنونم

خواهش میکنم

negin پنج‌شنبه 22 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 09:41 ب.ظ

ممنون از مطلب خوبتون خیلی به تحقیقم کمک کرد

خواهش می کنم و خوشحالم

رضا شنبه 24 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 07:13 ق.ظ

سلام ممنون از کار خوبتون امیدوارم به این کارتون ادامه بدهید وکشور خودتو درباره ی این گونه مطالب آگاه سازی

خواهش می کنم
در جستجوی فرصت هستم که دوباره این کار رو ادامه بدم :)

علی دوشنبه 10 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 06:44 ب.ظ

آشغال بود

این مطالب در سطح عمومی نوشته شده؛ امیدوارم با جستجوی مطالب تخصصی بیشتر در نت و همچنین کتب مربوطه به مطالب مورد نظرتون برسید :)

ابراهیم دوشنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 12:22 ب.ظ

محمد جمعه 1 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 09:37 ق.ظ

عالی و بسیار اموزنده.متشکرم

خواهش میکنم :)

مانی شنبه 16 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 12:06 ب.ظ

عالی بود

خواهش میکنم :)

Anonymous پنج‌شنبه 21 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 07:55 ب.ظ

thank you very much
and thank you for your good site
thanks to the efforts bsyartan

you're welcome :)

علی امین زاده شنبه 21 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 09:01 ب.ظ

فوق العاده بود واقعا ممنون.وقتی وارد صفحه شدم فکر کردم مثل پیج های دیگه طوریه که فقط خودشون میدونن چی نوشتن(البته بعضیا که خودشونم نمیدونن)ولی یکم که پیش رفتم دیدم چقدر مطالب ساده بیان شده.
مرسی عالی بود

خواهش میکنم
نظر لطف شماست :)

یلدا دوشنبه 19 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 01:30 ب.ظ

سلام ...
یعنی با توجه به این مقاله شما هر جا که از ما پرسیدن ایزوتوپ ها خواص شیمیایی یا فیزیکی دارن بگیم هر دو رو دارن یا فقط یکیشونو ؟؟؟
ممنون میشم جواب بدین

سلام
همه ی مواد دارای خواص فیزیکی و شیمیایی هستند
خواص فیزیکی مثل رنگ، سختی، جامد یا مایع یا گاز بودن ، نقطه ی ذوب، نقطه ی جوش ، چگالی و ...
خواص شیمیایی هم مثل قابلیت اشتعال، واکنش پذیری، الکترولیز، انحلال پذیری و...
پس
ایزوتوپ ها هم دارای خواص فیزیکی و هم خواص شیمیایی هستند
اما
ایزتوپ های یک عنصر دارای خواص شیمیایی یکسان( چون الکترون هاشون به یک اندازه است و خواص شیمیایی مربوط به تعداد الکترون ها است) ولی دارای خواص فیزیکی (تفاوت در تعداد نوترون ها عامل این امر هست) متفاوت هستند.

امیدوارم پاسخ سوالتون رو داده باشم.

موفق باشید.

بنیامین پنج‌شنبه 13 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 03:59 ب.ظ http://benyamin84.blog.ir

من مطالب زیادی درباره ی ایزوتوپ خوانده ام ولی این از همه مفهوم تر بود
دستت درد نکنه

سپاس
امیدوارم هر روز بیشتر از دیروز دانایی رو لمس کنید

آنیتا یکشنبه 30 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 03:33 ب.ظ

سلام.
من در مدرسه ی فرزانگان درس میخونم و کلاس هفتمم.
معلم ما خیلی اسم ایزوتوپ رو در کلاس می اورد و وقتی هم ازش میپرسیدیم میگفت واسه شما زوده.
منم دیگه داشتم خسته میشدم و از خودم نا امید شدم و فکر میکدم اطلاعاتم خیلی پایینه.ولی شما با وب سایت خوبتون این مطلب رو به خوبی و به زبان ساده بیان کردید و من بیشتر به درس شیمی علاقه مند شدم.خیلی عالی بود و من هم وب شما رو بوک مارک کردم و از این به بعد از مطالب خوبتون دیدن میکنم.
با تشکر.

سلام
خیلی خوشحالم که کمکی کرده این مطلب به شما
موفق باشید

h چهارشنبه 29 دی‌ماه سال 1395 ساعت 07:11 ق.ظ

محمود جمعه 13 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 12:46 ق.ظ http://mahmoud1357.blogfa.com

بسیار عالی بود.شاید برای خود شما هم اهمیت نشر مطالب خیلی مفهومی نباشه،ولی به رشد جامعه علمی و جامعه اجتماعی کمک قابل ملاحظه و شایان ذکری داره.از زحمات شما بزرگوار ارجمند کمال تشکر و قدردانی را دارم.در پناه خدای یکتا باشی.انشاءالله.

سپاسگزارم

فریبا پنج‌شنبه 13 مهر‌ماه سال 1396 ساعت 01:32 ب.ظ http://fariba80.blogfa.com

سلام میشه بگین چگونه ایزوتوپ ها پدید میان؟
مثلا اولین بار ایزوتوپ هلیم -3 چگونه پدید اومد؟

سلام
ایزوتوپ ها همونطور که گفتیم اتم های یک عنصر هستند که تنها اختلافشون در تعداد نوترون هاست. بعضی از ایزوتوپ های عناصر رو طبیعت به وجود آورده. و معمولا نیم عمر این ایزوتوپ ها بسیار زیاد هست و حتی نیم عمر اونها بیشتر از حیات زمین میتونه باشه.
برای مثال اورانیم که به صورت طبیعی به صورت اکسید اروانیوم پیدا میشه حدود ۹۹/۳ درصدش ایزوتوپ ۲۳۸ (U-۲۳۸) است و حدود ۰/۷ درصدش ایزوتوپ ۲۳۵ (U-۲۳۵)، اما بقیه ایزوتوپ‌های اورانیم خیلی کمیاب هستند.
اما ایزوتوپ ۲۳۵ برای بدست آوردن انرژی از نوع ۲۳۸ آن بسیار مهم‌تر هستش چرا که U-۲۳۵ (با فراوانی تنها ۰/۷ درصد) آمادگی داره که در شرایط خاص شکافته بشه و مقادیر زیادی انرژی آزاد کند. (که با روش هایی چون غنی سازی اول درصد اروانیم 235 رو بالا میبرند بعد با بمباران نوترونی و شکافت هسته ای این انرژی آزاد میشه که بسیار مفصل هست این موضوعات و میتونید سرچ کنید.)

همچنین بسیاری از ایزوتوپ هایی که کاربرد درمانی دارند در راکتورهای هسته ای تولید می شند.
که برای مطالعه بیشتر میتونید با عنوان Isotope production سرچ کنید.

موفق باشید.

Zhra جمعه 14 مهر‌ماه سال 1396 ساعت 11:31 ق.ظ

عالی بود .مرسیییییی

خواهش می کنم

رضا دوشنبه 25 شهریور‌ماه سال 1398 ساعت 07:12 ب.ظ

برای یک کلاس هشتمی عالی بود

خودم جمعه 5 مهر‌ماه سال 1398 ساعت 11:22 ق.ظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد