دانشنامه آزاد

توضیح برای هر چه می بینید یا میشنوید

دانشنامه آزاد

توضیح برای هر چه می بینید یا میشنوید

آرتروز چیست؟

آرتروز(arthritis)به بیماری هایی گفته می شود که باعث به وجود آمدن درد در مفاصل بدن می شوند و به طور کلی آرتروز نارحتی در مفاصل است.این لغت ریشه ای یونانی دارد و به معنی ورم مفاصل است.در این بیماری بافت های متصل به مفاصل متورم می شوند.در بعضی از موارد آرتروز می تواند بیمار را فلج کند.


آرتروز زانوآرتروز زانو

             عکس زانوی مبتلا به آرتروز(بزرگنمایی)                                     فرد مبتلا به آرتروز زانو(بزرگنمایی)

اگر چه آرتروز بیشتر در سنین بالا رایج است اما می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد.بر طبق مدارک موجود احتمال ابتلای زنان به آرتروز دو برابر مردان است.این بیماری تنها مختص انسان نیست حتی حیوانات نیز می توانند به آن دچار شوند.امروز دانشمندان شواهد کافی مبنی بر این که دایناسورها هم آرتروز داشته اند در دست دارند. آرتروز می تواند بر اثر عفونت یا تورم در مفاصل به وجود آید.

بعضی از مواقع آرتروز خود نشانه بیماری دیگری است.این بیماری انواع مختلفی دارد اما دلیل اصلی آرتروز ها هنوز مشخص نشده است.بعضی از انواع آرتروزها به دلیل جراحات یا بالا بودن مقدار مواد شیمیایی مخصوص در بدن به وجود می آیند.همچنین بر اثر ساییده شدن غضروف ها در سنین بالا یا بر اثر واکنش آلرژیکی که مربوط به بافت مفصل ها باشد نیز ممکن است آرتروز به وجود آید.نوع جدیدی از آرتروز کشف شده است که بر اثر ویروس به وجود می آید و بر اثر نیش کنه می تواند به انسان منتقل شود.


                 عکس دست مبتلا به آرتروز(بزرگنمایی)                   دست های فرد مبتلا به آرتزوز دست(بزرگنمایی)

در این بیماری مفاصل متورم شده و خم می شود.بیمار احساس درد می کند و تکان دادن آن ناحیه برایش تقریبا غیر ممکن می شود.هیچ درمان مطلقی برای آرتروز وجود ندارد.اگرچه معمولا به بیماران برای کاهش درد و تورم داروهایی از نوع آسپرین داده می شود.فیزیوتراپی نیز در درمان آرتروز موثر است.ماساژ و انتقال امواج صوتی به درون بدن نیز در درمان این بیماری بسیار موثر است.

درمان آرتروز با توجه به مرحله ای که بیماری در آن قرار دارد و زمان تشخیص بیماری متفاوت است. در مراحل اولیه درمان به کاهش علائم و بهبود وضع سلامت عمومی بدن و انجام تمرین های ورزشی محدود می شود. در بعضی از انواع آرتروز مفاصل بیمار می توانند با انواع مصنوعی آن تعویض شوند.

آخرین ویرایش:1390/4/10

منبع:

کتاب CHILDRENS KONWLEDGE BANK ترجمه دکترفریبرز صادقی شهرستانی و شیرین نیک آیین/انتشارات نشر دانشپرور/صفحه ۷۹۹


لطفا به این مطلب امتیاز دهید:


نظرات 1 + ارسال نظر
روژین پنج‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 12:29 ب.ظ

از پیج های خوبت ممنون واقعا عالی بود

خواهش میکنم خوشحالم که تونستم کمکی کرده باشم :)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد