دانشنامه آزاد

توضیح برای هر چه می بینید یا میشنوید

دانشنامه آزاد

توضیح برای هر چه می بینید یا میشنوید

گلشیفته فراهانی

بیوگرافی گلشیفته فراهانی                                                                 

گلشیفته فراهانی (متولد ۱۹ تیر ۱۳۶۲ در تهران) بازیگر و نوازنده ایرانی است. او فرزند بهزاد فراهانی و فهیمه رحیم‌نیا و خواهر شقایق فراهانی بازیگران سینما و تلویزیون است.

در وبگاه رسمی او آمده: وقتی برای تهیه شناسنامه او که متولد سال ۱۹۸۳ می‌باشد نام گلشیفته را ارائه کردند اداره مربوطه با این نام مخالفت کرد و بناچار نام شناسنامه‌ای او با نام شناخته شده او تفاوت دارد («رهاورد» نامی است که در شناسنامه او درج شده‌است) گلشیفته فراهانی دانشجوی رشته موسیقی در دانشگاه جامع علمی کاربردی است. بازی در سینما را در سال ۱۳۷۶ با فیلم درخت گلابی به کارگردانی داریوش مهرجویی آغاز کرد.

در فیلم‌های درخت گلابی، زمانه، بوتیک، اشک سرما، به نام پدر، میم مثل مادر، گیس بریده و سنتوری به ایفای نقش پرداخته‌است.فیلم «میم مثل مادر» با هنرمندی وی از استقبال فراوان تماشاگران و منتقدان برخوردار گشت. در این فیلم وی نقش مادری شیمیایی شده در جنگ ایران و عراق و صاحب فرزندی که دچار مشکلات تنفسی است را ایفا می‌کند.

http://i14.tinypic.com/8f518n6.jpg


او جوان‌ترین بازیگری است که سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرده‌است.

ادامه مطلب را بخوانید...

درخت گلابی جایزه بهترین بازیگر نقش اول بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۷۶ را در سن ۱۴ سالگی برایش به ارمغان آورد. برای فیلم اشک سرما برنده تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن از هشتمین دوره جشن خانه سینما شد و برای فیلم بوتیک جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره بزرگ سه قاره (در نانت فرانسه) را بدست آورد.


یک مشت دروغ آخرین فیلمی است که او در آن به ایفای نقش پرداخته‌است. در نخستین پوستر رسمی این فیلم هالیوودی که از سوی کمپانی برادران وارنر منتشر شد، نام گلشیفته فراهانی در فهرست بازیگران فیلم در مقام چهارم و به عنوان نخستین بازیگر زن فیلم به چشم می‌خورد. لئوناردو دی کاپریو، راسل کرو و مارک استرانگ، بازیگرانی هستند که نام‌هایشان پیش از فراهانی در پوستر فیلم قرار دارد.

ممنوعیت خروج از کشور

در مرداد سال ۱۳۸۷ به دنبال ایفای نقش در فیلم یک مشت دروغ خبر ممنوع الخروج شدن گلشیفته فراهانی اعلام شد.و بعد از مدتی خبری مبنی بر سفر او به آمریکا در خبرگزاری‌ها پخش شد.او در تیزر فیلم مجموعه دروغ‌ها در کنار لئوناردو دی‌کاپریو بدون حجاب دیده می‌شود . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که کنترل فیلم‌ها را انجام می‌دهد اعلام کرده‌است که مسئول ممنوع الخروج کردن افراد نیست. البته گل شیفته فراهانی بخاطر بازی در فیلم هالیوودی تذکر دریافت کرده بود. پس از این که شایعه‌هایی مبنی بر پیش آمدن مشکلاتی برای وی در ایران رواج پیدا کرد، ریدلی اسکات کوشش کرده بود با تغییراتی در فیلمنامه شرایطی را بر اساس قوانین ایران رعایت کند تا فیلم مشکلی برای گل شیفته فراهانی ایجاد نکند.

 

http://www.irantapesh.net/textimages/cinama/860910gol28.jpg

 


در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۰۸ میلادی، گل‌شیفته فراهانی در مصاحبه با روزنامه آمریکایی دیلی نیوز گفت: «این فیلم برای من دردسرهای زیادی ایجاد کرد. گذرنامه من را توقیف کردند و چندین بار از طرف وزارت اطلاعات بازجویی شدم. نهایتا قاضی دادگاه انقلاب اعلام کرد که باید ابتدا فیلم را ببیند تا نهایتا حکم قضایی را برایم صادر کند».


مراسم اکران یک مشت دروغ در هالیوود
 


http://celebfa2.files.wordpress.com/2010/02/golshifteh-farahani-new-celebfa-co-cc-3.jpgFarhani.jpg


گلشیفته فراهانی در مراسم اکران فیلم یک مشت دروغ بدون حجاب اسلامی مرسوم در جمهوری اسلامی و با لباسی که دست‌ها، پاها و موی سر او را نپوشانده بود، بر روی فرش قرمز حضور یافت. این حضور موجب واکنش‌هایی در مجامع مختلف گردید. همچنین ویدئویی از شرکت وی در این مراسم و مصاحبه‌ای با این بازیگر در وبسایت یوتیوب قرار گرفت که هم اکنون قابل بازدید است.


همکاری گلشیفته فراهانی و محسن نامجو


جشنواره ی بین المللی فیلم ونیز امسال در شب قبل از اختتامیه پذیرای اجرای محسن نامجو خواننده و گلشیفته فراهانی بود. جشنواره ی امسال ونیز شصت و دومین دوره ای آن را می گذراند.

این جشنواره که یکی از فستیوال های معتبر جهان می باشد از تاریخ یازدهم شهریور ماه آغاز به کار کرده است و تا بیست و امشب به پایان خواهد رسید.


کنسرت محسن نامجو طبق برنامه شب قبل از اختتامیه برگزار شد . محسن نامجو در این کنسرت بعضی از آثار جدیدش را اجرا نموده و بعضی از آهنگ ها هم با تنظیم ارکستر اجرا گردید و در این اجرا ها گلشیفته فرهانی هنرمند از ایران رفته نوازندگی پیانو و همخوانی در چند قطعه را به عهده داشته است. این اجرا در ساعت ١١ شب  به وقت ایتالیا انجام شد.


آلبوم جدید محسن نامجو مراحل پایانی خود را می گذراند که در ماه های آینده وارد بازار می شود و در این آلبوم نیز گلشیفته فرهانی نوازندگی پیانو را برعهده داشته است .


فیلمهای گلشیفته فراهانی

- درخت گلابی (داریوش مهرجویی - 1376)

- هفت پرده (فرزاد مؤتمن - 1379)

- زمانه (حمیدرضا صلاحمند - 1379)

- جایی دیگر (مهدی کرم  پور - 1381)

- بوتیک (حمید نعمت الله - 1381)

- دو فرشته  (محمد حقیقت - 1381)

- اشک سرما (عزیز الله حمید نژاد - 1381)

- بابا عزیز (محمد ناصر خمیر - 1382)

- ماهی ها هم عاشق می شوند (علی رفیعی - 1383)

- به نام پدر (ابراهیم حاتمی کیا، 1384)

- گیس بریده (جمشید حیدری، 1384)

- میم مثل مادر (رسول ملاقلی پور، 1385)

- سنتوری (داریوش مهرجویی، 1385)

- نیوه مانگ (۱۳۸۵)


- ارابه مرگ (۱۳۸۵)


- دیوار (۱۳۸۶)


- همیشه پای یک زن در میان است (۱۳۸۷)


- مجموعه دروغ ها (۱۳۸۷)


- درباره الی (۱۳۸۷)


تئاتر

سال نام تئاتر نقش
۱۳۸۲ مریم و مرداویج مریم
۱۳۸۳ نرگس سیاه -
۱۳۸۴ مفتش فیروزه

 (اکران تئاتر مفتش در ایران ممنوع شد!)

جایزه های وی:

- تنها خوش شانسی بزرگ او بازی در فیلم  درخت گلابی - یکی از بهترین فیلم های مهرجویی - است.

- برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر از بخش بین الملل شانزدهمین جشنواره فیلم فجر.

- بهترین بازیگر جشنواره بیست و دوم فیلم فجر برای بازیهای خیره کننده اش در دو فیلم « بوتیک » و « اشک سرما » به انتخاب نویسندگان و منتقدان

- برنده تندیس زرین هشتمین جشن خانه سینما برای بازی در فیلم « اشک سرما »



ایمیل و سایت خانم گلشیفته فراهانی

http://golshiftehfarahani.net/

info@golshiftehfarahani.net


منبع:


دانشنامه آزاد

سایت ویکی پدیا

سایت ایران اکتور

سایت ایران تپش

سایت پی سی سیتی

بلاگ گلشیفته

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد