دانشنامه آزاد

توضیح برای هر چه می بینید یا میشنوید

دانشنامه آزاد

توضیح برای هر چه می بینید یا میشنوید

آرتروز چیست؟

آرتروز(arthritis)به بیماری هایی گفته می شود که باعث به وجود آمدن درد در مفاصل بدن می شوند و به طور کلی آرتروز نارحتی در مفاصل است.این لغت ریشه ای یونانی دارد و به معنی ورم مفاصل است.در این بیماری بافت های متصل به مفاصل متورم می شوند.در بعضی از موارد آرتروز می تواند بیمار را فلج کند.


آرتروز زانوآرتروز زانو

             عکس زانوی مبتلا به آرتروز(بزرگنمایی)                                     فرد مبتلا به آرتروز زانو(بزرگنمایی)

اگر چه آرتروز بیشتر در سنین بالا رایج است اما می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد.بر طبق مدارک موجود احتمال ابتلای زنان به آرتروز دو برابر مردان است.این بیماری تنها مختص انسان نیست حتی حیوانات نیز می توانند به آن دچار شوند.امروز دانشمندان شواهد کافی مبنی بر این که دایناسورها هم آرتروز داشته اند در دست دارند. آرتروز می تواند بر اثر عفونت یا تورم در مفاصل به وجود آید.

بعضی از مواقع آرتروز خود نشانه بیماری دیگری است.این بیماری انواع مختلفی دارد اما دلیل اصلی آرتروز ها هنوز مشخص نشده است.بعضی از انواع آرتروزها به دلیل جراحات یا بالا بودن مقدار مواد شیمیایی مخصوص در بدن به وجود می آیند.همچنین بر اثر ساییده شدن غضروف ها در سنین بالا یا بر اثر واکنش آلرژیکی که مربوط به بافت مفصل ها باشد نیز ممکن است آرتروز به وجود آید.نوع جدیدی از آرتروز کشف شده است که بر اثر ویروس به وجود می آید و بر اثر نیش کنه می تواند به انسان منتقل شود.


                 عکس دست مبتلا به آرتروز(بزرگنمایی)                   دست های فرد مبتلا به آرتزوز دست(بزرگنمایی)

در این بیماری مفاصل متورم شده و خم می شود.بیمار احساس درد می کند و تکان دادن آن ناحیه برایش تقریبا غیر ممکن می شود.هیچ درمان مطلقی برای آرتروز وجود ندارد.اگرچه معمولا به بیماران برای کاهش درد و تورم داروهایی از نوع آسپرین داده می شود.فیزیوتراپی نیز در درمان آرتروز موثر است.ماساژ و انتقال امواج صوتی به درون بدن نیز در درمان این بیماری بسیار موثر است.

درمان آرتروز با توجه به مرحله ای که بیماری در آن قرار دارد و زمان تشخیص بیماری متفاوت است. در مراحل اولیه درمان به کاهش علائم و بهبود وضع سلامت عمومی بدن و انجام تمرین های ورزشی محدود می شود. در بعضی از انواع آرتروز مفاصل بیمار می توانند با انواع مصنوعی آن تعویض شوند.

آخرین ویرایش:1390/4/10

منبع:

کتاب CHILDRENS KONWLEDGE BANK ترجمه دکترفریبرز صادقی شهرستانی و شیرین نیک آیین/انتشارات نشر دانشپرور/صفحه ۷۹۹


لطفا به این مطلب امتیاز دهید:


لوزه چیست؟

لوزه ها توده ای از بافت بدن هستند که در دو طرف گلو و پشت زبان واقع شده اند.بدن هر انسان دارای سه جفت لوزه است:
لوزه دهانی-لوزه حلقی-لوزه زبانی.


tonsil


لوزه دهانی بزرگترین لوزه است که با افزایش سن کوچک و کوچکتر می شود.لوزه دهانی با تولید نوعی پادتن از عفونت دستگاه تنفسی و گوارشی جلوگیری می کند.لوزه حلقی در پشت دهان و نزدیک حفره بینی قرار دارند.لوزه زبانی هم در انتهای زبان واقع شده است.

در واقع لوزه ها قسمتی از دستگاه لنفاوی هستند که با تولید نوعی گلبول سفید به نام<<لنفوسیت ها>> با عفونت های بدن مبارزه می کنند.لوزه ها به وسیله لایه های نازکی از بافت پیوندی و غشای مخاطی پوشانیده شده اند.این غشا دارای تعداد زیادی حفره است.وقتی باکتری های بیماری زا و مضر از طریق بینی یا دهان  به گلو می رسند در این حفره ها به دام می افتند.سپس گلبول های سفید آنها را احاطه کرده و از بین می برند. به همین علت لوزه ها اولین سد دفاعی بدن محسوب می شوند.
در بعضی مواقع باکتری ها در داخل بافت لوزه های فعال می شومد و کل لوزه را ملتهب می کنند.به این حالت<<التهاب لوزه >> می گویند. به علت التهاب لوزه لوزه های دهانی متورم و قرمز و دردناک می شوند.درصورتی که التهاب لوزه ها شدید باشد لوزه ها شروع به ترشح چرک می کنند.در این حالت ممکن است عفونت به قلب و ریه ها و کلیه ها سرایت کند.این عفونت ها به همان سرعتی که در بدن پخش شده اند از بدن خارج می شوند و بیمار طی چند روز بهبود می یابد.این عفونت ها در میان کودکان بسیار شایع است.التهاب لوزه در زمستان بیش از تابستان بروز می کند.اگر التهاب لوزه ها با مصرف دارو درمان نشود.باید اقدام به جراحی و برداشتن لوزه ها کرد.

آخرین ویرایش:1390/4/10

منبع:

کتاب CHILDRENS KONWLEDGE BANK ترجمه دکترفریبرز صادقی شهرستانی و شیرین نیک آیین/انتشارات نشر دانشپرور/صفحه ۶۹۸


لطفا به این مطلب امتیاز دهید:


سیل چگونه به وجود می آید؟

اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم نمونه های بسیار زیادی از سیل های عظیم را می یابیم.انسان نخستین معمولا محل سکونت خود را نزدیک رود خانه ها بنا می کرد تا نه تنها به آب دسترسی داشته باشد بلکه بتواند در زمین هایی که به طور متناوب در اثر طغیان آب رودخانه بارور میشد زراعت کند.حال این سوال طرح می شود که سیل چیست؟


sill

طغیان سیل در شهر(بزرگنمایی)


معمولا وقتی رودخانه ای طغیان می کند و در زمین های اطراف جریان می یابد می گوییم سیل جاری شده است.

گاهی اوقات سیل بسیار مخرب است در این گونه موارد سیل خانه ها را ویران می کند.پل ها را می شکند و تلفات انسانی و حیوانی فراوانی به بار می آورد.سیل می تواند لایه ای از خاک را که حاصل خیز و قابل کشت است با خود ببرد و یا زمینی را که سال ها برای کشاورزی نامناسب بوده است به زمینی بارور و حاصل خیز تبدیل کند.


sill2

سیل در شرق آسیا(بزرگنمایی)


با اینکه اکثر سیل ها ویرانگر هستند برخی از آنها برای بشر مفید هستند. برای مثال طغیان سالانه رود نیل موجب پیدایش تمدن عظیم مصر شد. به همین جهت مصر را هدیه نیل می نامند.طغیان رود نیل که هر ساله و در زمانی مشخص انجام می گیرد زمین های اطراف رودخانه را حاصلخیز می کند.
اما چه چیز موجب به وجود آمدن سیل می شود؟در واقع ساحل رود خانه به تدریج با رسوب ذرات سنگینی که آب رودخانه نمی تواند آنها را با خود ببرد ساخته می شود.وقتی مقدار آب رودخانه و شدت جریان آن افزایش می یابد  این سد طبیعی می شکند و سیل به وجود می آید.افزایش آب رودخانه می تواند ناشی از ریزش بیش از اندازه باران و یا افزایش آب نهرها یا سایر منابعی باشد که آب رودخانه را تامین می کنند.قطع درختان نیز موجب فرسایش خاک و در نتیجه افزایش احتمال جاری شدن سیل می شود.

امروزه از روش های مختلفی برای مهار سیل استفاده می شود که یکی از این روش ها ایجاد خاکریز یا سد در اطراف رودخانه است.ساختن کانال به منظور هدایت آب اضافی رودخانه نیز از جمله روش های مهار سیل است.یکی از بهترین روش های مهار سیل کاشتن درخت و ایجاد جنگل در اطراف رودخانه به منظور جلوگیری از فرسایش خاک است.


آخرین ویرایش:۱۳۹۰/۴/۱۰

منبع:

کتاب CHILDRENS KONWLEDGE BANK ترجمه دکترفریبرز صادقی شهرستانی و شیرین نیک آیین/انتشارات نشر دانشپرور/صفحه 301


لطفا به این مطلب امتیاز دهید: