دانشنامه آزاد

توضیح برای هر چه می بینید یا میشنوید

دانشنامه آزاد

توضیح برای هر چه می بینید یا میشنوید

سیل چگونه به وجود می آید؟

اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم نمونه های بسیار زیادی از سیل های عظیم را می یابیم.انسان نخستین معمولا محل سکونت خود را نزدیک رود خانه ها بنا می کرد تا نه تنها به آب دسترسی داشته باشد بلکه بتواند در زمین هایی که به طور متناوب در اثر طغیان آب رودخانه بارور میشد زراعت کند.حال این سوال طرح می شود که سیل چیست؟


sill

طغیان سیل در شهر(بزرگنمایی)


معمولا وقتی رودخانه ای طغیان می کند و در زمین های اطراف جریان می یابد می گوییم سیل جاری شده است.

گاهی اوقات سیل بسیار مخرب است در این گونه موارد سیل خانه ها را ویران می کند.پل ها را می شکند و تلفات انسانی و حیوانی فراوانی به بار می آورد.سیل می تواند لایه ای از خاک را که حاصل خیز و قابل کشت است با خود ببرد و یا زمینی را که سال ها برای کشاورزی نامناسب بوده است به زمینی بارور و حاصل خیز تبدیل کند.


sill2

سیل در شرق آسیا(بزرگنمایی)


با اینکه اکثر سیل ها ویرانگر هستند برخی از آنها برای بشر مفید هستند. برای مثال طغیان سالانه رود نیل موجب پیدایش تمدن عظیم مصر شد. به همین جهت مصر را هدیه نیل می نامند.طغیان رود نیل که هر ساله و در زمانی مشخص انجام می گیرد زمین های اطراف رودخانه را حاصلخیز می کند.
اما چه چیز موجب به وجود آمدن سیل می شود؟در واقع ساحل رود خانه به تدریج با رسوب ذرات سنگینی که آب رودخانه نمی تواند آنها را با خود ببرد ساخته می شود.وقتی مقدار آب رودخانه و شدت جریان آن افزایش می یابد  این سد طبیعی می شکند و سیل به وجود می آید.افزایش آب رودخانه می تواند ناشی از ریزش بیش از اندازه باران و یا افزایش آب نهرها یا سایر منابعی باشد که آب رودخانه را تامین می کنند.قطع درختان نیز موجب فرسایش خاک و در نتیجه افزایش احتمال جاری شدن سیل می شود.

امروزه از روش های مختلفی برای مهار سیل استفاده می شود که یکی از این روش ها ایجاد خاکریز یا سد در اطراف رودخانه است.ساختن کانال به منظور هدایت آب اضافی رودخانه نیز از جمله روش های مهار سیل است.یکی از بهترین روش های مهار سیل کاشتن درخت و ایجاد جنگل در اطراف رودخانه به منظور جلوگیری از فرسایش خاک است.


آخرین ویرایش:۱۳۹۰/۴/۱۰

منبع:

کتاب CHILDRENS KONWLEDGE BANK ترجمه دکترفریبرز صادقی شهرستانی و شیرین نیک آیین/انتشارات نشر دانشپرور/صفحه 301


لطفا به این مطلب امتیاز دهید:


نظرات 1 + ارسال نظر
علی دوشنبه 25 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 03:23 ب.ظ http://www.ali7185.vcp.org

یک سال هست که به دنبال اینجور سالت می گشتم از طرف خودم به مدیر وب تشکر می کنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد