دانشنامه آزاد

توضیح برای هر چه می بینید یا میشنوید

دانشنامه آزاد

توضیح برای هر چه می بینید یا میشنوید

سرطان چیست؟

به نام خدا

سرطان بیماری است که در آن گروهی از سلول ها بدون کنترل شروع به تکثیر می کنند و بافت های سالم بدن را از بین می برند.سرطان بیماری کشنده ای است که تا کنون درمان موثری برای آن پیدا نشده است.سالانه هزاران نفر در اثر بیماری سرطان جان خود را از دست می دهند.

بدن انسان از سلول تشکیل شده است.رشد فیزیکی و جسمی انسان در نتیجه تقسیم سلول ها در بافت های بدن صورت می گیرد.این تکثیر در طول سن انسان تکرار و تکرار می شود و سلول های جدید جایگزین سلول های پیر و فرسوده می شوند.همین جایگزینی سلول ها باعث می شود که بافت های بدن همیشه سالم بمانند.این فرایند فرایندی منظم است.اگر در این فرایند نابهنجاری رخ دهد.سلولها به شکل توده ای از بافت بدن تشکیل شده و <<تومور>> به وجود می آید.<<تومور>>ها دو نوع هستند :بدخیم و خوش خیم.

cancer

سلول های سرطانی

تومورهای بدخیم خطرناکند و منجر به سرطان می شوند.ولی تومورهای خوش خیم خطری ندارند.

سلولهای سرطانی می توانند از بافت های سرطانی جدا شده و وارد جریان خون شوند و در دیگر بخش های بدن شروع به تکثیر کنند و باعث گسترش سرطان در بدن شوند.به این پدیده <<متاستاز>> یا <<گسترش بیماری>> می گویند.این گسترش باعث تخریب اندام های مختلف و در نهایت مرگ می شوند.

سلولهای سرطانی می توانند در همه بخش های بدن رشد کنند.بیش از صد نوع سرطان وجود دارد که زندگی انسانها را به خطر انداخته اند.از شایع ترین سرطان ها می توان به سرطان پوست ,سرطان ریه,سرطان خون,سرطان رحم,سرطان تخمدان,سرطان...ادامه مطلب را بخوانید

,سرطان دستگاه لنفاوی,سرطان دهان,سرطان حنجره و سرطان سینه اشاره کرد.سرطان پوست سرعت رشد آرامی دارد و به قسمت های دیگر بدن سرایت نمی کند.سرطان ریه بیشتر در مردان رواج دارد.سرطان رحم و سرطان تخمدان نیز در میان زنان شایع است.

هنگامی که یک یا چند عامل سرطان زا به سلول ها هجوم می آورند.سرطان به وجود می آید.برخی از سرطان ها ارثی هستند.سرطان ریه و سرطان حنجره در میان افراد سیگاری بسیار شایع است.

سه روش مختلف برای درمان سرطان وجود دارد:جراحی _ پرتو درمانی و شیمی درمانی.اگر سرطان در مراحل اولیه و قبل از مرحله <<متاستاز>> تشخیص داده شود با عمل جراحی و برداشتن تومور از بدن, بیمار درمان می شود.در اکثر موارد از تومور بافت برداری می شود تا خوش خیمی و یا بد خیمی آن تعیین شود.راه دیگر درمان استفاده از اشعه ایکس یا پرتوهای گاما است.این پرتوها از مواد رادیواکتیو مانند رادیوم و کبالت رادیواکتیو ساطع می شود.روش سوم هم استفاده از دارو است که به شیمی درمانی معروف است.

یکی از آخرین روش های درمانی سرطان تزریق مواد شیمیایی یا ویروس های ویژه ای است که سلول های سرطانی را در بدن شناسایی و تخریب می کنند.البته بدون تخریب سلول های سالم.امروزه روش لیزر درمانی نیز در درمان سرطان کاربرد دارد.


آخرین ویرایش:۱۳۹۰/۴/۸

منبع:

کتاب CHILDRENS KONWLEDGE BANK ترجمه دکترفریبرز صادقی شهرستانی و شیرین نیک آیین/انتشارات نشر دانشپرور


لطفا به این مطلب امتیاز دهید:


نظرات 5 + ارسال نظر
علی یکشنبه 1 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 03:18 ب.ظ

سلام یک سوال داشتم ببخشید نام علمی سلول های سرطانی در بدن چیست؟
ممنون میشم زود جوابم دهید؟
جواب رو داخل همین نظر بگذارید
موفق باشید
بدرود

سلام دوست خوبم
هر نوع سرطانی برای خودش یک اسم علمی خاص داره که مثلا لوسمی یاleukemia اسم علمی گروهی از سرطانها هستند که سلول های خونی رو درگیر میکنند ولی به طور کلی همون سلولهای سرطانی یاcancer cell رایج هستند

زهرا جمعه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 12:19 ب.ظ

خوب بود بهره ی کافی را بردم

خوشحالم که مفید بود.

Amirrezakgeradmand دوشنبه 10 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 04:51 ب.ظ

عالی بود

مرضیه جمعه 17 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 08:05 ب.ظ

خیلی خوب بودوولی خیلی راحت کلمه مرگونوشته بودین.من دارم عشقمو ازدست میدم بخاطره این سرطان لعنتی
توروخدادعاکنین براش

امیدوارم ایشون سریعتر بهبود پیدا کنن
حتما دعا میکنم

فائزه یکشنبه 20 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 01:33 ب.ظ http://www.dookhtardah80di.blogfa.com

عالیییییییییییییییییی
مرسی

خواهش میکنم :)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد